Венеціанська комісія запропонувала Україні вихід щодо прав меншин – думка
Згідно з останнім висновком Венеціанської комісії, Зміни до закону України про нацменшини залишаються невідповідними. Про зауваження та пропозиції дорадчого органу розповів керівник Інституту стратегічних досліджень Угорського національного університету державної служби Балаж Тарнок.
Після червневого висновку Венеціанської комісії Верховна рада України у вересні внесла зміни до закону України про нацменшини, які також розглянув дорадчий орган. Після вивчення документу Венеціанська комісія заявила, що в кількох пунктах її рекомендації були виконані, але в багатьох інших були виконані лише частково або не виконані зовсім. Зокрема для меншин і надалі не гарантований вільний доступ до засобів масової інформації. Щодо деяких зауважень Венеціанської комісії влада України заявила, що для їхнього вирішення необхідні зміни до закону про державну мову чи закону про освіту, повідомив Балаж Тарнок в ефірі радіостанції InfoRádió. Він також зазначив, що, на думку Товариства угорської культури Закарпаття, у законі вихолощено поняття національної меншини, що фактично виключає дотримання колективних прав.
На думку експерта, основною проблемою залишається те, як із конституційної точки зору в Україні підходять до незахищеності національних меншин.
«Згідно з частиною нещодавно ухвалених поправок, мовні послаблення, сформульовані щодо національних меншин, не поширюються на мову держави-агресора – російську і це обмеження триватиме щонайменше протягом п’яти років після закінчення війни. На думку Венеціанської комісії, обмеження є законним через російську агресію, хоча в українській Конституції є пункт, у якому йдеться про захист російської мови. Проблема полягає в тому, що обмеження стосується лише мовних прав і довільного визначення періоду їхньої дії. Венеціанська комісія, по суті, запропонувала Україні вихід, побачивши можливість розмежувати національні меншини, які розмовляють офіційними мовами Європейського Союзу, й інші. Таким чином, меншинам, які розмовляють румунською, угорською, польською, болгарською та іншими мовами Європейського Союзу, можуть бути повернуті раніше відібрані права, тоді як проти росіян, проти яких були спрямовані зміни 2017, 2019 і 2022 років, обмеження залишилося б», – пояснив Балаж Тарнок.
Хоча висновки Венеціанської комісії не є юридично обов’язковими за міжнародним правом, вони враховуються державами. На думку експерта, реальний політичний тиск також може спонукати Україну закріпити рекомендації в законі, оскільки країна хоче приєднатися до Європейського Союзу, а відповідний захист меншин є умовою вступу. Крім того, для приєднання потрібна згода країни-членів, тому рішення Угорщини чи Румунії, які ініціювали передачу закону на розгляд Венеціанської комісії, також матиме значення, зазначив Балаж Тарнок.
Справа стосується й інших країн, адже в Україні у значній кількості проживає, зокрема, болгарська, польська та грецька меншини. На думку експерта, це питання не варто розглядати на двосторонній основі, оскільки ЄС має чіткі вимоги щодо того, що має робити країна – претендент на вступ, і в разі їхнього невиконання це стосуватиметься не лише певних країн, а Євросоюзу загалом.
Проблему потрібно вирішувати довгостроковими гарантіями, в ідеалі такими, які діятимуть довгостроково і після приєднання до ЄС, підкреслив експерт.
На його думку, з точки зору правового порядку найсильнішою була б конституційна гарантія. Не менш важливо, щоб Україна виконувала свої міжнародні зобов’язання, зокрема положення договору про основи добросусідства та співробітництва між Україною та Угорщиною, які включають повагу до прав меншин.
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися