Шахрайство і тиск на державу: Юрист розповів, до чого призведе розкриття банківської таємниці в Україні
Депутати від фракції “Слуги народу” хочуть відкрити податківцям банківську таємницю. Відповідний законопроект № 4073 вже зареєстрований в Раді. Експерти відзначають, що подібні дії можуть призвести до непоправних наслідків, одним з них є збільшення випадків шахрайства. Про це пише у своїй статті “Вивертайте кишені: які ризики для українців несе розкриття банківської таємниці?” на сайті “112 Україна” журналіст Ірина Шостак.
“На мій погляд, внесення змін до відповідного законодавства (надання податковим органам вільного доступу без рішень судів до банківської таємниці) є на сьогодні в Україні невиправданим. Тому що ми прекрасно розуміємо, що безпосередньо будь-яка таємниця в Україні, на жаль, дуже погано захищається, і насправді дуже велика кількість осіб мають до неї необмежений доступ”, – сказав адвокат Ростислав Кравець.
На думку експерта, прийняття подібних ініціатив може призвести до неправомірного втручання в права громадян з боку державних органів: вимагання хабарів, надання певних пояснень, переслідування. Також доступ до такої інформації може використовуватися і чинною владою для спроби втрутитися в діяльність того чи іншого підприємства, певним чином впливати на того чи іншого політичного діяча, його родичів, близьких, його бізнес.
Але найбільше зло, від якого можуть постраждати українці, – шахраї, йдеться в матеріалі.
“У нас дуже велика кількість випадків, коли підробляють рішення суддів, виконавчі документи і списують з рахунків громадян шалені гроші, а тут фактично у шахраїв вже буде повністю вся інформація, на яких рахунках які кошти є, і саме ці кошти, під ці рахунки і будуть підроблятися рішення, виконавчі документи, для того щоб вкрасти кошти, платіжні доручення і т.д.”, – пояснив адвокат.
Саме судовий контроль дає можливість (хоча і незначну), певним чином обмежити бажання державних органів отримати банківську таємницю без розумних пояснень.
Більше того, на думку Ростислава Кравця, такий законопроєкт надалі може бути визнаний неконституційним, адже подібне вже траплялося – якщо згадати закони про фінмоніторинг, верифікацію, коли Мінфіну намагалися надати необмежені повноваження щодо доступу до банківської таємниці.
“У законопроекті, як завжди, не передбачений контроль, відповідальність осіб, які отримують інформацію, підстави для її отримання. Фактично держава, яка відкриє цю банківську таємницю, жодним чином не буде нести відповідальність за збереження цієї інформації і за кошти громадян, які зникнуть з цих рахунків”, – додав експерт.
Економіст Олексій Кущ зазначає, що хоча фіскалізація і такий контроль з боку держави є нормальними в світі, але для цього країни спочатку вибудовували свої економіки, досягали високих соціальних стандартів, а вже потім вводили такий контроль.
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися